2013.06.15.
17:16

Írta: Realista Vasutas

Tekergő Katica - avagy új balatoni menetrend

Szombattól teljesen új nyári menetrend lépett életbe a Balaton északi partján: soha nem látott sűrűséggel közlekednek a vonatok. 2 éve készülünk a váltásra, és nem rajtunk múlik, hogy jól sikerül-e. A marketing gépezet is beindult, tán túl is pörgött, s ez megosztja még a vasutas társadalmat is. Csak nehogy meglepetés legyen a palacsintában.

Az új északi parti menetrend tervezése jó 2 éve kezdődött, tudva, hogy idén nyárra elkészül az új, bővített kapacitású pálya Budapest-Székesfehérvár között, ezáltal megduplázható a közvetlen budapesti vonatok száma.

Szerencsésen alakul az is, hogy épp vágányzár van a Budapest-esztergomi vonalon, így tucatnyi Desiro motorvonat áll munka nélkül a nyáron, ezek jöhetnek a Balatonra a többletvonatokhoz (bár, magunk között szólva, nem ide találták ki ezeket).

De ezeken felül még az elővárosi közlekedésből is sikerült kivonni a legjobb kocsikat, hogy azokból legyen a dizájnervonat a parton, (kár, hogy ezek a kocsik műszakilag nem igazán együttműködőek a diesel-mozdonyokkal, de ezt ne firtassuk).

A bicikliskocsi program is nyárra hozta meg első gyümölcseit, lesz végre elegendő számú nagy kerékpárszállító kocsi is, bár van, akinek ez sem elég.

És végül, még a Nohab évforduló is kapóra jön, a turcsiorrú mozdonyok jó egy évtized után visszatérhetnek oda, ahol évekig szolgáltak, noha akkoriban egyértelmű gazdaságossági okokból tűntek el. Ahogy az étkezőkocsik is, de sebaj, most azokat is visszahozzuk. Mindent bele, de tényleg.

Összefoglalva, ennyire kedvező csillagállás ritkán adódik, és ezt nagyjaink is felismerték, így a teljes vezérkar beleszeretett az északi parti fejlesztésötletbe, és alig várja a sikert.

Egyetlen apró, pici probléma van csupán: nem készült el a pálya. Azaz nincs sín.

Az egész járatsűrítés ugyebár onnan indult ki, hogy Érd alsó felé már 1 helyett 2 vágány fog vezetni Fehérvárra, már ezen a nyáron. Csakhogy a valóságban nem hogy 2, de még 1 vágány sem lesz, nevezetesen 0 lesz. Így a teljes balatoni forgalom kénytelen az amúgy is erősen terhelt a pécsi vonalon lebonyolódni, és Érd elágazás és Tárnok között az egyvágányú átkötést használni.

Ismerős a kedves olvasónak ez a két állomásnév? Igen, igen, ez az a kettő, ahol csak az elmúlt hetekben 6 jelentősebb biztosítóberendezés üzemzavar volt, emiatt többszáz vonat késett, az egész Dunántúlon.

Magyarán a teljes, sűrített balatoni forgalom, valamint a közép-dunántúli és fehérvári elővárosi forgalom egy átkötővágányon fog lebonyolódni egész nyáron. Olyan 1 vágányon, ami egy zavaros építési területen húzódik, ráadásul korlátozott áramellátással. Külön kínos, hogy a lecsökkent pályakapacitás miatt az óránkénti 3 elővárosi vonatból 2-t -a törölni kellett a nyárra ahhoz, hogy a nyári balatoni menetrend működhessen. Az ingázók tehát megint a rövidebbet húzták. Nem beszélve az árvíz miatt kénytelenségből a hegyeshalmi vonalról ide terelt tehervonatokról, melyektől tökéletesen bedugult az egész pálya, még a nyári menetrend bevezetése előtt.

Na de, mivel visszaút nem volt már, nincs más hátra, mint hogy bízzunk abban, hogy a rendszer működni fog. A pályakapacitás elosztó szervezet nyilván kellő bölcsességgel rajzolta meg és utalta ki a menetvonalakat, tapasztalt menetirányítóink idén is a helyzet magaslatán fognak állni a zavarok kezelésében, és a járműveink műszaki állapota sem lehet akadálya a menetrend szerinti közlekedésnek. Hogy mennyire, majd itt szemmel követjük

Ennél a jelentéktelen kérdéskörnél sokkal jobban foglalkoztatja kollégáinkat, - és várhatóan majd az utasainkat is - hogy miként is nevezzük majd a vonatokat. Ugyanis a Desiro-kból kiállított balatonfüredi vonatok Katica névre fognak hallgatni, a tapolcaiak pedig Kék Hullám, vagy Tekergő néven futnak majd, attól függően, hogy hol állnak meg. Hogy miért? Itt a magyarázat.

Vannak, akik nem értik, hogy egyáltalán mi értelme van elnevezni őket? Nos, azért, hogy meg lehessen őket különböztetni. A Katica és a Kék Hullám is hivatalosan sebesvonat, ráadásul közel egyidőben vannak Balatonfüreden, így a név segít az eligazodásban. Nem kell figyelni a hangosbemondást, ahogy sorolja, hogy "A vonat csak Balatonborzasztó, Balatonfárasztó, Balaton... megállóhelyeken áll meg", elég tudni, hogy milyen nevű vonatra várunk. A gyakorlott szeműek persze már arról meg fogják ismerni a vonatokat, hogy milyen kocsiból áll, de az utasok zömének segítség a név.

Az persze jó kérdés, hogy miért kellett ilyen dedós neveket választani (ahogy egy fórumozó fogalmazott). "Netán óvodások találták ki?" - írta egy másik.

Nos, igen. A vasúton sok olyan dolog van, ami az egyszerű júzer számára óvodásnak hat. Például minek lóbálja a forgalmista a palacsintasütőt. Meg miért gurítjuk a kockát, és cipeljük a gömböt.

Tulajdonképpen mindegy minek hívjuk őket, a lényeg az, hogy beszéljenek róla, foglalkozzanak vele. Amennyi erőforrást és áldozatot beleöltünk ebbe az északi parti menetrendbe, be kell jönnie.

Szólj hozzá!

Címkék: balaton kerékpár menetrend infrafejlesztés Tekergő Katica

A bejegyzés trackback címe:

https://realistavasutas.blog.hu/api/trackback/id/tr815361864

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása