2013.05.18.
21:40

Írta: Realista Vasutas

Melyik 15 vasútvonal lesz olcsóbb?

A szakminisztérium bejelentése alapján hamarosan 15 vasútvonalon olcsóbban lehet majd vonatozni. Ilyesmi valóban nem történt még, pedig szerzőink többsége már az átkosban is a tányérsapka árnyékában feszített. Azon merengtünk el, hogy melyik vonalak lehetnek a kiválasztottak.

Tehát, amit tudunk: Völner Pál államtitkár úr a múlt héten nem csak a gyorsvonati pótjegy bevezetését jelentette be,  hanem azt is, hogy "a szolgáltatással arányos tarifák szélesebb körű alkalmazása érdekében 15 alacsonyabb műszaki szintet nyújtó vonalon 15 százalékos díjcsökkentést vezet be várhatóan 2013. június 1-jétől."

Nos, alacsonyabb műszaki szintet képviselő vonalból van bőven. Jó ha van 15 olyan vonalunk, ami nem alacsony műszaki színvonalú... Tehát ezzel nem igazán vagyunk előrébb.

Azt azért mégis tudni lehet, hogy melyek azok a vonalak, ahol a pályánk állapota olyan, hogy a vonatainkat leelőzik a kerékpárosok. Ezek közül sokon már nincs személyforgalom (de ettől még létező, üzemelő vonalak). Kreatív kommunikációs megoldás lenne, ha épp azokon a vonalakon csökkenne a tarifa, ahol a személyszállítás szünetel, de ez talán túl átlátszó...

A működő vonalak közül az egyik leglassabbnak a 35-ös számú, Kaposvár-Siófok vasútvonalunk számít, annak is a fenti, Tab környéki szakasza. Ez a vonal lenne a egyik tippünk az olcsósításra, azonban azt láttuk, hogy ez a vonal eddig minden bezárási listán szerepelt, de valahogy mindig megúszta. Lehet, hogy az őrangyala most is vigyázni fog rá, és nem lesz olcsósítva, de ez vajon jó neki, vagy rossz?

Van még egy kritikusan lassú vonalunk, a 113-as számú Nyíregyháza-Nyírbátor. Ő tuti befutónak számít az olcsósításra, annál is inkább, mert itt tavaly áprilisban megfelezték a vonatok számát.

Ha már itt tartunk: lenne abban is logika, hogy a tavalyi vonatritkításkor jelentősen, 2 vonatpárra leszűkített kinálatú vonalak lennének olcsósítva. Ezek az alábbiak:

- 1. Esztergom-Almásfüzitő-(Komárom) (Komárom-Esztergom-megye)

- 2. Komárom-Székesfehérvár (Fejér + K-E megye)

- 3. Pápa-Csorna (Győr-Moson-Sopron + Veszprém megye)

- 4. Székesfehérvár-Sárbogárd (Fejér megye)

- 5. Komló-Godisa-(Sásd) (Baranya megye)

- 6. Eger-Szilvásvárad (Heves megye)

- 7. Szerencs-Hidasnémeti (BAZ megye)

- 8. Karcag-Tiszafüred (Jász-Nagykun-Szolnok megye)

- 9. Csenger-Kocsord alsó (Mátészalka) (Szabolcs-Szatmár-Bereg megye)

- 10. Újszeged-Mezőhegyes (Csongrád-Békés megye)

- 11. Mezőhegyes-Battonya (Békés megye)

- 12. Kecskemét-Lajosmizse (Bács-Kiskun megye)

- 13. Szentes-Orosháza (Csongrád-Békés megye)

Ezekből azonban csak 13 van, és azok sem mind teljes vonalak, hanem vonalszakaszok. Szóval, ez még darabra nem elég, kell még legalább 2. Erre akkor a tippünk a fentebb említett 35-ös, és 113-as vonal lenne, úgy meglenne a 15. Szóval, ez a mi tippünk.

De lehet rendezőelv az is, hogy a 2010-ben újranyitott vonalak legyenek olcsóbbak. Sajnos azokból is csak 11 van, (zömük szerepel a fenti listában is), tehát azok mellé is kell még 4 vonalat találni.

Az is lehet persze, hogy az legyen a rendezőelv, hogy minden megyében legyen legalább 1 olcsó vonal. Oda is írtuk minden vonalhoz, hogy melyik megyében van, és látható, hogy van olyan megye, ahol több is lenne, és van, ahol egy sem. Nézzük át a hiányzó megyéket!

Nógrádban olcsósítani lehetne mondjuk a Balassagyarmat-Ipolytarnóc vonalszakaszt, ott úgyis jelentős kínálatszűkítés volt. A pálya egyébként műszakilag nem olyan rossz, szlovák tranzit tehervonatok is közlekednek rajta, a műszaki színvonal tehát nem annyira alacsony.

Hevesben, Borsodban, Szabolcsban megvan az olcsó vonal, de Hajdúban nincs. Nem is könnyű ilyet találni, mert a műszaki és pályaállapotok nem olyan rosszak Debrecen környékén, igaz, a gördülőállomány viszont katasztrófális állapotú. De akkor legyen mondjuk olcsósítva a Debrecen-Nagykereki vonal, ott van a legkevesebb vonat, bár, utas mintha kevesebb lenne akár a tiszalöki, akár a nyírábrányi vonalon.

A többi alföldi megyében meglenne már olcsó vonal a fenti listában, evezzünk a Dunántúlra!

Tolna, Somogy, Vas és Zala megye maradt ki a szórásból, a többiben mindben lenne olcsó vonal.

Tolnában mondjuk a Bátaszék-Dombóvár vonal lehet olcsóbb, ott - tavaly óta újra - már csak 4 pár vonat közlekedik. Somogyban már ráböktünk a 35-ösre, Zalában pedig talán a 23-as számú, Zalaegerszeg-Rédics vonal lehet esélyes, nem is annyira a műszaki állapota miatt, mert az egész jó, (ahhoz képest, hogy mellékvonal), hanem azért, mert tavaly áprilisban itt is volt ritkítás. Vas megye maradt csak hátra, de hát ott a GYSEV a vasúti szolgáltató, neki jók a pályái, sűrű a menetrendje, tán még a fűje is zöldebb...

Pest megye és Budapest marad még ki a megyére lebontott tippmixünkből. Nehéz választani, mert Budapest elővárosában sűrű a vonatközlekedés, és a pályák többnyire jó állapotban vannak, leszámítva egy-két kritikus szakaszt. Csupán a rend kedvéért, tulajdonképpen a Balassagyarmat-környéki vonalak közül kettő is átér Pest megyébe, végül is az aszódit be lehet olcsósítani, hiszen még a tavalyi szűkítéskor is érintett volt.

Hát, nagyjából ennyit lehet szakmai, vagy legalább részben szakmai alapon összehozni, az ismert peremfeltételek mellett. Hamarosan kiderül, hogy mi lett a végeredmény.

12 komment

Címkék: politika tarifa mellékvonal gyorsvonati pótjegy olcsósítás

A bejegyzés trackback címe:

https://realistavasutas.blog.hu/api/trackback/id/tr555305328

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

becseit 2013.05.19. 22:10:05

Igazán nem értem mit vagytok úgy oda, a valóban "jóárasított" vasútvonalakon már/még ma is lehet Volán-os havijeggyel, bérlettel utazni.

Rodolfo63 2013.05.19. 22:48:18

lehet úgy értik ezt a díjcsökkentést, hogy minden vonalra lesz pótjegy, 15 vonalon meg nem lesz, így azok olcsóbbak lesznek :)

Makkasz 2013.05.19. 23:40:06

Tessék már kérem ezt a pénztemetőt, a MÁV-ot véglegesen bezárni.

2013.05.20. 07:09:14

nem gondoltam volna , hogy az Aszód- Bgyarmat Bgyarmat -Ipolytarnóc kimarad, de mióta a buszközlekedés javult, már nem választom ezt a vonalat. Gyarmatra óránkét indulnak a buszok, tovabb 2 óránként. A keletiből 2 ezerért el lehet jutni Újpestre, tehát már e miatt sem érdemes a vonatot válsztani.(Nürnbergből jövök, és a jegyváltás miatt rendre amúgy is lekéstem a csatlakozást)
Egyébként szép út, gyönyörű a táj. Jól fel kell szerelkezni elemózsiával, pezsgővel, és akkor lehet élvezni az utat. Utasok nem nagyon zavarnak közben.

2013.05.20. 07:51:03

@Makkasz: Komoly dilemma a máv személyszállítás megszüntetése. A távolsági buszjáratokat felszámolják, például Budapest-Győr-Sopron vonalon már megszűnt a volán vonal. Csak Győr és Sopron között lesz személyszállítás busszal. A vasúti személyszállítás megszűnésével középkori állapotba süllyedne az ország. Ide vezet a kooperáció amit egy másik posztban annyira dícsért pár kommentelő...

GöTi 2013.05.20. 08:00:04

Kérem mi az, hogy gyorsvonat?

A Miskolc - Keszthely "gyorsvonat" 58 km/h átlagsebességgel teljesít - ha sikerül betartani a menetrendet...

Gyorsvonati pótjegy kell rá!

Vastag bőr van a mocsok pofájukon!

Szvsz gyors az a vonat, ami A-ból B-be legalább 80 km/h átlagsebességet produkál a valóságban (nem a kamu menetrend szerint). Aki sokallja, ne csak a macákat nézze meg a falinaptárján, lapozzon az első oldalra: 2013 van! A MÁV nem tudom hol tart, de mi a többiek harmadik évezredben járunk!

Flaggx 2013.05.20. 10:42:13

@dr kotász: Szerintem úgy értette, hogy tessék privatizálni, mint ahogy a csehek vagy szlovákok tették.

Exxit 2013.05.20. 10:50:21

Én közúton közlekedve két vonal szakaszt látok nap mint nap.
Az egyik a Kazincbarcika (Ózd) Miskolc vonal. Néha "piroska közlekedik, néha villanymozdony 1-2 kocsival. Lényegében 5-10 utasnál soha sincs rajta több!!
A másik a Tornanádaska Miskolc vonal, dettó ugyan ez a helyzet, gyakorlatilag a kalauzokon kívül üresen járnak! Mindkét vonal koszos, és tetű lassú! Autóval fele annyi idő alatt Miskolc belvárosába lehet lenni.
Ha két fő utazik akkor nettóban is olcsóbb az autó, és akkor még nem számoltam az állomásokra való eljutás, és az onnan való közlekedés díját!

Ha már nem zárják be (mindkét vonalon van megfelelő buszjárat) ((Istenem, csak nehogy azokat vegyék el)), akkor lehet őket jóárasítani, mondjuk ingyenessé tenni, legalább a buszközlekedés kulturáltabb lenne. Az etnikai többség leszokna a buszokról!

2013.05.20. 10:59:25

@Flaggx: Én is számoltam ezzel, de azt is vegyük számításba hogy nálunk a privatizációt a népidegen elit befolyásolja. Először az országházat kell bezárni, utána a máv is átszervezhető állapotba kerülne.

esef 2013.05.20. 11:46:30

jelenlegi síneket felszaggatni, semmirekellő vasutasokkal rendes pályát építeni, a kezük munkájával minden járművet felújítani, a MÁV-ot szakértő kezekbe adni, majd a volt garnitúrát... találjátok ki, hogy mit érdemelnének

azért vicces, hogy egy Bp-Komló-Bp út autóval jóval gyorsabb és olcsóbb két személynek, mint teljes áron vonattal...

gozos 2013.05.20. 12:20:29

Szép dolog a minisztérium törekvése a gumikerék-vaskerék párhuzamosságok felszámolására, de mikor fog törekedni a minisztérium arra, hogy legyen EGY KERESŐ, ahol beütve például a "Győr - Tarján" viszonylatot, Tatabányáig vonatról tájékoztat, onnan pedig csatlakozó buszt dob ki.

Jelenleg külön van ugyan
- vonat
- busz
- komp(ok)
- kisvasutak
menetrend, de az utas tájékoztatásban semmi integrációs törekvés nem látszik. Pedig az utas mindössze optimális időben szeretne eljutni A-tól B pontba.

Realista Vasutas · http://realistavasutas.blog.hu/ 2013.05.27. 15:46:39

Megszületett a döntés, itt a lista:
www.kormany.hu/hu/nemzeti-fejlesztesi-miniszterium/infrastrukturaert-elelos-allamtitkarsag/hirek/regionalis-menetjegyek-15-vasutvonalon

Regionális menetjegyek 15 vasútvonalon
2013. május 27. 15:11

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a szolgáltatással arányos tarifák szélesebb körű alkalmazása érdekében 15 alacsonyabb műszaki szintet nyújtó vasútvonalon 15 százalékos díjcsökkentést vezet be 2013. június 1-jétől. Az intézkedés a lakossági terhek mérséklése mellett közlekedésszakmai szempontból is fontos előrelépés, hiszen a vasút elsőbbségét erősíti a regionális forgalomban. Az alaptarifa csökkentésére a rendszerváltás óta nem volt példa a helyközi közösségi közlekedésben.

A kedvezményes árú jeggyel igénybe vehető vonalak köréről a MÁV-START Zrt. javaslata alapján döntött a minisztérium. A leromlott műszaki állapotú szakaszokon elöregedett járművek közlekednek a lassújelek miatt hosszú menetidőkkel, naponta 4-12 járatban.

15 százalékkal olcsóbb regionális menetjegyet és bérletet a következő vasútvonalakon közlekedők vásárolhatnak a hirdetményekben jelzett vonatokon: Esztergom – Almásfüzitő, Székesfehérvár – Komárom, Pápa – Csorna, Rédics – Zalaegerszeg, Balatonfenyves – Somogyszentpál, Székesfehérvár – Sárbogárd, Sásd – Komló, Balassagyarmat – Ipolytarnóc, Abaújszántó – Hidasnémeti, Karcag – Tiszafüred, Fehérgyarmat – Zajta, Mátészalka – Csenger, Szeged – Röszke, Lajosmizse – Kecskemét, Szentes – Orosháza. Az érintett vonalak hossza összesen 549 kilométer, a szakaszokon tavaly 1,7 millióan utaztak. Tíz, korábban bezárt viszonylaton 2010 után indult újra a forgalom (a felsorolásban dőlttel jelölve).

Az utasok első lépésben összesen 89 vonatra válthatnak az országos tarifánál 15 százalékkal olcsóbb regionális menetjegyet vagy regionális bérletet idén nyártól. A díjakban a szociálpolitikai és üzletpolitikai kedvezmények is érvényesíthetők. Regionális menetjegy kizárólag 2. kocsiosztályra és csak egy útra váltható. A regionális viszonylaton túl utazók esetében az országos és regionális tarifát felváltva alkalmazza a vasúttársaság.

A minisztérium folyamatosan elemzi a megtett lépések utasforgalmi és bevételi hatásait. Ha a tapasztalatok kedvezőek, a tárca nyitott a kedvezményes jegyárak alkalmazására további vonalakon is.
süti beállítások módosítása