Megjelent a Kerékagy című társblogunkon egy írás, Biciklis káoszt okozhatnak az új MÁV-kocsik címmel, de http://kerekagy.blog.hu/2013/05/17/mar_nem_lopjak_el_a_biciklit_a_balatoni_vonaton link alatt. Ez a kettősség jól reprezentálja a kerékpáros társadalom megítélését, ahogy a vasutastársadalomét is.
Az írás a MÁV-START múlt héten bemutatásra került felújított kerékpárszállító kocsijairól szól, és mintha ketten írták volna. Az egyik szerző pozitívan állt a munkánkhoz, örült, hogy idén már kényelmesen, biztonságosan, együtt utazhat a bicikijével (ő adta a link címét), a másik szerző inkább fanyalogni akart (ő írta át a bejegyzés címét ilyen bulvárosra).
A kommentelők is ilyen megosztottak voltak, de talán többen álltak pozitívan az újszerű kocsijainkhoz. Ez tartja a lelket az emberben, hogy talán mégse hiába dolgozott.
Pörgessük kicsit vissza a történelmet! A 90-es évek közepéig a vonatokon gyakorlatilag nem lehetett kerékpárt szállítani. Kivételt képeztek ez alól azok a vonatok, melyeken a vasút poggyász és expresszáru szállítást vállalt. Ezek a vonatok az utolsó időszakban bőrönd jellel voltak megjelölve a menetrendben, és egy vonalon általában csak 1-2 ilyen vonat közlekedett. Napjainkban viszont szinte minden vonaton lehet kerékpárt szállítani, sőt, a vonatok is gyakrabban járnak, és a kerékpárjegy is relatíve olcsóbb lett.
A MÁV-START feladata elsősorban a személyszállítási közszolgáltatás, és ez így volt akkor is, amikor még a MÁV-on belüli részlegként működött. Mégis, évek óta komoly erőfeszítéseket tettünk a kerékpárszállítás meghonosításáért, elterjesztéséért. Először bevezettük, hogy minden vonaton szállítható 2-4 kerékpár, míg amelyik továbbít erre kijelölt kocsit, vagy kocsiszakaszt, azon akár ennek többszöröse is. Személykocsikat alakítottunk át kerékpárszállítókká (ezzel ugye az alaptevékenységünk rovására növeltük a kerékpárosok számára fenntartott helyek számát). Az új beszerzésű vonatainkon már eleve van ún. többcélú tér, mely kerékpárszállításra is alkalmas. Pedig kérhettünk volna oda ülőhelyeket is, hiszen az utasszállítás az alaptevékenységünk, amit a kedves adófizetők - a menetjegyeken felül - évi 150 milliárd forinttal dotálnak.
Ám a kerékpárosok mindig is fontosak voltak, tulajdonképpen azért, mert minden kerékpárhoz tartozik egy utas is, aki lehet, hogy nem lenne jelen, mint utas, ha nem lehetne vele a kerékpárja is. Hogy ösztönözzük a kerékpárral együtt utazást, kedvezmények is biztosítottak a kerékpárosoknak, a kiemelt turisztikai helyekre. Sőt, egyes kerékpárok ingyenesen is szállíthatóak.
Napjainkra ott tartunk, hogy évente 300 ezer kerékpárt és kerékpárost szállítunk (vessük össze a 140 millió elszállított utassal).
Ezen aránytalanság ellenére is kiemelt erőforrásokat fordítottunk arra, hogy a kerékpárszállító kapacitást növeljük, igényesebbé tegyük. Fordíthattuk volna másra is azt a fejlesztési forrást, a 300 ezer kerékpáros helyett a 140 millió utasra. Fordítunk forrást a gyorsvonati kocsik fejlesztésére is, többek között a gyorsvonati pótjegy bevételekből. A kerékpárjegyek ára azonban nem emelkedik.
Ezek után elszomorít a kerékpáros blog (egyik szerzőjének) felháborodása, hogy majd bedugulnak a vonatok a kocsik kialakítása miatt. Az igazság épp az ellenkezője. Éppen akkor dugulnának be a vonatok, ha nem csináltunk volna semmit. Több kocsi lesz a nyáron a Balatonnál és a Tisza-tónál, és a legnagyobb forgalmú vonatokon külön személyzetet fogunk biztosítani a kerékpáros utasok fel-le szállását segítendő.
Bízunk benne, hogy majd a gyakorlat bebizonyítja, hogy a nagy kapacitású kerékpárszállító kocsik népszerűek lesznek, és nem lesz probléma a használatuk során. Ha így lesz, jól esne a Kerékagy blogtól majd egy köszönet is a szezon végén, mert hibát keresni, azt mi is tudunk.