2013.05.15.
00:52

Írta: Realista Vasutas

Hogyan úszható meg a gyorsvonati pótjegy?

22 év tetszhalál után feltámadt a gyorsvonati pótjegy, ezáltal a távolsági utazások zöme legalább 150 forinttal drágább lett. Nem egy elviselhetetlen összeg, de azok számára, akinek "a legkisebb is számít", összeszedjük, hogyan lehet kikerülni a gyorspótjegyet, és továbbra is olcsón, vagy akár ingyen utazni.

A 65 éven felüliek számára a politika tálcán kínálja a menekülőutat: ha megvásárolják az 1500 forintos havi felárbérletet, akkor számukra nincs változás az utazási feltételekben, tehát nem kell gyorspótjegyet fizetniük. Egy ilyen bérlet havi két Budapest-nyíregyházi út esetén már megéri. Aki annyira smucig, hogy még ennyit sem akar többletben fizetni, azok számára a Budapestről vidékre legolcsóbban utazáshoz az alábbiakat ajánljuk.

Tatabánya, Győr felé:

Tatabányára a Déli pályaudvarról továbbra is minden óra 20-kor indulnak korszerű, légkondicionált FLIRT motorvonatok, melyek felármentesen igénybe vehetőek, sőt, a Déli és Kelenföldi pályaudvar között még a Budapest Bérlet is érvényes rájuk. Bizonyos órákban (4:30, 5:20, 7:20, 9:20, 11:20, 13:20, 20:20, 21:20 )  az igényes elővárosi vonatokkal egészen Győrig el lehet felármentesen utazni, majd onnan 25 perc múlva tovább akár Mosonmagyaróvárra is.

Sopron, Szombathely felé:

Ez már keményebb dió. Ugyanúgy el kell indulni Győr felé, de kevés várakozással csak a 4:30-as, 11:20-as, 13:20-as és 20:20-as indulású vonattól van személyvonati csatlakozás Sopronba, és az első kettő hétvégén nem igazán működik. Szombathely felé tartva a 11:20-as vonattól lehet győri és csornai, vagy akár celldömölki átszállással felármentesen eljutni Savariába, 16:15-re vagy 16:48-ra érkezve, de mindkettő csak munkanapokon működik. Vannak még ennél is körülményesebb megoldások, mint például a Sopronon át utazás, de az már kilométerben is annyival hosszabb, hogy aki nem teljesen ingyen utazik, annak már nem éri meg.

Székesfehérvár, Veszprém felé:

Fehérvár óránként elérhető felármentes elővárosi vonatokkal, hogy azok mikor indulnak, az vágányzárfüggő,  de általában nem sokkal egész óra előtt. Érdemes minden nap lekérni az aktuális kínálatot, hátha Elvira jól tudja. Veszprémbe csak egyszer lehet felár nélkül elvonatozni: ha a 13 óra előtt néhány perccel induló zónázó vonattal indulunk, Fehérvárról pedig 14:21-kor tovább Veszprém-külsőig. De ha 150 forint megspórolása érdekében van kedvünk a zónázó vonatról leszállni, átsétálni 20 perc alatt az autóbusz állomásra, akkor folytathatjuk utunkat onnan Veszprém felé, ahova a buszjáratok többsége szintén feláras, ami pedig nem, az várpalotai átszállásos, kivéve pl. a Fehérvárról 9:30-kor, 11:41-kor, 13:30-kor, 15:00-kor, 16:35-kor, 18:05-kor indulókat, melyek egyenesen mennek Veszprémbe. (vasárnap nem mind közlekedik).

Zalaegerszeg:

Csak komoly macera révén érhető el felármentesen, például a Déliből 11:20-kor indulva, Győr-Celldömölk átszállással, 6 óra alatt. Ezt tényleg csak  az ingyeneseknek ajánljuk, mert másoknak ez az útvonal még felár nélkül is drágább, mint a közvetlen feláras gyorsvonat vagy expresszbusz.

Balaton északi part:

Székesfehérvári átszállással, a Déliből a zónázó vonatokkal való indulással kétóránként elérhető. Egyedül a reggel 8 előtt induló zónázóval nem érdemes elindulni, mert akkor csak a Budapestről jövő, feláras vonattal lehet továbbutazni, és akkor max. 30-60 forintot spóroltunk. Pénteken ugyanilyen okból kerülendő a 14 óra előtt pár perccel induló zónázó vonat, ha valakit földhözvág 175 forint kifizetése.

Balaton déli part, Nagykanizsa, Keszthely:

Ki korán kel, felármentesen utazhat: A 4:05-kor induló személyvonattal mindenhova felármentesen el lehet jutni a vonalon, Siófokra jó még az 5:05-ös, és 7:55-ös zónázó is, de napközben már csak fehérvári átszállással, rossz csatlakozással vannak lehetőségek. Érdemes kifizetni egy fél korsó sör árát felárra, ha jót akarunk.

Kaposvár, Pécs:

Felár nélkül reggel 5 órai Déli pályaudvari indulással mindkét város elérhető, pusztaszabolcsi átszállással (Kaposvárra menet Dombóváron is át kell szállni). 9 és 11 órai indulással ugyanez működik. Megjegyzendő, hogy Pécsre ugyanilyen menetidővel el lehet jutni a Népligetből 6:20-16:20 között kétóránként induló busszal is, felármentesen.

Szekszárd, Baja:

A vonatot el lehet felejteni, de busszal mindkét városba óránként felármentes eljutási lehetőség van, Szekszárdra 6:20-tól 20:20-ig. Bajára 7:00-19:00-ig, a Népligetből.

Kecskemét, Szeged:

Itt is a korán kelők tudnak csak ingyen vonatozni, 4:05-kor a Nyugatiból indulva mindkét város elérhető közvetlen, felármentes személyvonattal. Utána viszont még Kecskemétre is csak a lassú buszokkal lehet felár nélkül eljutni, közel két óra alatt, az autópályán menő felárasak. Kecskeméttől Szegedig lehet felár nélkül bumlizni napi pár alkalommal, vonattal is (Kiskunfélegyházán átszállva), busszal is, de 150 forint megspórolását végképp nem éri meg.

Szolnok:

A felárelkerülők Mekkája. 100 kilométerre van, mégis óránként megy felármentes zónázó vonat a Keletiből (általában 15-kor), és munkanap délután a Nyugatiból is indul vonat (33-kor), de ceglédi átszállással további lehetőségek is vannak.

Békéscsaba:

Szolnokon át vezet a felármentes út. Például a Keletiből 11:15-kor induló zónázó vonat 13 órára ér Szolnokra, és 13:45-kor már repít is tovább a csatlakozás Csabára. Ez olyan lassú, hogy olvasónkra bízzuk a felármentes visszaútja megszervezését, lesz rá ideje, de borítékoljuk: inkább rá fog áldozni 150 forintot a közvetlen gyorsvonatra.

Debrecen, Nyíregyháza:

Lássuk mitől volt felháborodva Kósa polgármester úr! Van a Nyugatiból óránként InterCity vonat, és még kétóránként sebesvonat. Ez utóbbi is feláras lett most. Könnyen kikerülhető: páratlan óra 03-kor kell indulni Ceglédre zónázó vonattal, és onnan személyvonattal tovább Debrecenbe, Nyíregyházára. Csak 25 perccel lassabb ez így, mint a sebesvonat, és egy többletátszállás van benne, - ami egy dohányos számára még élmény is.

Miskolc, Eger:

Ez viszont nem könnyű eset, mivel mióta decemberben IC vonatokká lényegültek át az egri sebesvonatok, kevesebb személyvonat maradt. De azért van lehetőség: 12:35-ös és 14:35-ös Keletis indulással, hatvani és füzesabonyi jó csatlakozásokkal kikerülhető a felár. Sőt, munkanap a 13:35 is működik.

Salgótarján:

Páros óra 35-kor kell indulni a Keletiből, és hatvani átszállással 3 óra 5 perc alatt elérhető Nógrád székhelye. A 175 forintos felárért cserébe a Stadionoktól minden óra 40-kor induló busz bő másfél óra alatt odarepít. Ez is a "megéri" kategória.

Összefoglalva: akinek 150 forinton az élete múlik, azt kezdje csak áttúrni az Elvirát és a Volánok menetrendjeit. A többiek induljanak neki a szokott módon, és 2,5 hónapig akár a gyorsvonatokon is megvehetik a felárat. Aki viszont úgy gondolja, hogy ha már úgyis ki kell fizetni a gyorsvonati felárat, akkor inkább vesz mellé egy 180-300 forintos helyjegyet is, hogy cserébe kulturált IC vonatokon utazhasson, tán ő a legbölcsebb.

Kiegészítés: nagyszerű társblogunk szerzőjének lenti kommentje alapján (melyet köszönünk) valóban célszerű megemlíteni, hogy a gyorsvonati pótjegy kikerülhető a START-KLUB kártyával is. A kártya ugyan nem erre lett kitalálva, hanem a német nyelvterületen ismert BahnCard/VorteilsCard mintájára az általános 50%-os kedvezmény elérhetőségére, de tény, hogy a gyorspótjegy is megúszható vele. Éves díja (26 éven aluliaknak 19.900 forint, a felett 29.900 forint) az - amúgy teljes áron utazni kénytelen - törzsutasoknak hamar visszöjönne, de ők sajnos eleve kevesen vannak, így a kártya még messze nem olyan népszerű, mint német testvérei. A gyorspótjegy alóli mentesség remélhetőleg további utasikat is a kártyahaszálatra buzdít. Akár a mindenki által ismert rendszeres országjáró nyugdíjasoknak is megérheti megvásárolni, és akkor nem kell havonta 1500 forintokért venni a felárbérletet. Ez esetben a KLUB kártyák egyéb funkciói is kihasználhatóak, mint pl. a tárkártya kiváltás lehetősége, és úgy általában is, elegáns dolog egy ilyen kártya.

5 komment

Címkék: menetrend hogyan tarifa felár takarékosság ingyenesség 65+ gyorsvonati pótjegy

A bejegyzés trackback címe:

https://realistavasutas.blog.hu/api/trackback/id/tr1005300819

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2013.05.16. 15:11:10

Start Klub Kártya!
Érdemes egy kicsit számolgatni: pl. egy miskolci menet esetén, ha jól számoltam, már 7 oda-vissza utazás esetén megtérül a megvásárlása.

gyenge 2013.05.20. 00:29:52

Apróság:
Van ugye BKV bérletem.
Megveszem emellé a bksz kiegészítős máv bérletet.
3850+3560
Erre vasutas szól, hogy meg kell venni a pótjegyet mert ahol a bkv bérlet érvényes, arra a szakaszra pótjegy váltása kötelező.
Nah most akkor: mi a rákért van ez?

Realista Vasutas · http://realistavasutas.blog.hu/ 2013.05.20. 09:10:41

Bizonyos vonatokon május 15. óta nem lehet BKSZ-bérlettel (Budapest Bérlettel) kombinálni a helyközi bérletet. Pl. reggel a Monor felől bérletkombinálva bejárók 2 esetben kénytelenek az 5-15 perc különbséggel közlekedő lassabb vonatokkal járni, mert a Szegedről és Debrecenből jövő vonaton nem lehet BB-vel utazni, illetve csak akkor, ha 150 forintos pótjegyet vált az utas a jegyvizsgálótól, július 31-ig pótdíj nélkül.

Pala74 2013.05.20. 13:42:55

Emlékszem ,diákkoromban volt un. gyorsvonati jegy és külön személyvonati jegy (a gyorsvonat másod jegy jó volt a személy elsőre, ez akkor volt érdekes amikor át kellett szállnom és az utolsó kilométereket a "bolhásban" tudtam le hazafelé menet). A különbség csak annyi, hogy volt alternatíva, illetve volt szolgáltatásbeli különbség a két vonatnem között. A gyors az gyors volt, kb. annyi helyen állt meg, mint ma az IC-k. Nézzük meg Szombathely-Keleti közötti "gyorsvonatot". Szombathely és Cell között személy, Cell és győr között majdnem mindenütt megáll, Győr és Komárom között személy, Komáromtól lehet azt mondani, hogy ok, bár Bicske és Biatorbágy becsúszott a megállók közé.
Ennél rosszabb a 100-as vonal Pl: Záhony-Cegléd viszonylatban árulja el nekem valaki, hogy miért is kell nekem többet fizetnem a sebesért, mint a személyvonatért? Mindkettő ugyanazon ütemben jár és mindenhol megáll, Ráadásul fél órát dekkol Nyíregyházán.
A szegedi vonalon pedig ne beszéljünk alternatívákról, mert egy db hajnali személyvonat nem az!

Hajnalka Szabó 2013.06.28. 17:45:41

Szerintem a legigazságtalanabb a Budapest-Szeged vonal mellett a Nyársapát, Nagykőrös, Kecskemét lakosságának a helyzete. Ők csak és kizárólag hajnalban tudnak pótjegy mentesen utazni. Legalább két óránként ide is betehetnének egy olyan vonatot, ami pótjegy mentes. Az itt élőket miért sarcolják, hogy fizessenek? Más vonalakon azért van rá lehetőség, de itt nincs. A Budapest-Nyugatiból Ceglédre közlekedő zónázó vonatokat leküldhetnék Kecskemétig, ha már a fele IC, fele gyorsokon nincs lehetőség pótjegymentességre. Vagy vezessék be hogy Kecskemét - Cegléd között nem kell pótjegy. Mert ez így igazságtalan. Embereket zárnak ki a választási lehetőségből. Nem tudom, hogy erre miért nem gondoltak a nagyokos szervezők.... Nem azokkal az emberekkel csesznek ki a pótjeggyel, aki teli vannak pénzzel és mit számít nekik 150 Ft, mert ők vonatra sem ülnek, hanem kocsival mennek mindenhová. Valóban: vonattal a szegényebb réteg utazik, akiknek minden 10 forintot az élelmre fordított pénzből kell elcsípni. Legalább rájuk gondolhatnának ezen a szakaszon. Nekik is járhatna, ami jár a más településen élőknek. Miért különbek és érdemelnek olcsóbb vonatot azok, mint pl. a nagykőrösiek?
süti beállítások módosítása