2013.09.15.
00:02

Írta: Realista Vasutas

Farkasszemet néztek a vonatok Kelenföldnél

Ma (szombat)  délelőtt Kelenföld és Háros állomások között azonos vágányra került, és egymással szemben haladt két vonat, és egymástól mintegy 100 méterre álltak meg. Országos hír lett belőle, de vajon tényleg olyan veszélyes helyzet volt ez?

Mint minden komolyabb incidenshez, ehhez is több tényező együttes hatása kellett, de láthatóan még így sem történt nagy baj. Csak az utastájékoztatás volt megint a leggyengébb láncszem.

Az eset egy munkagép általi véletlen kábelvágással kezdődött, mely egy felújítás alatt álló vasútvonalon szinte mindennapos, és rendkívül idegőrlő, utasnak és vasutasnak egyaránt. A kábelvágás miatt a fenti két állomás között meghibásodott a biztosítóberendezés, melynek többek között éppen az a feladata, hogy megakadályozza, hogy vonatok egymással szemben közlekedjenek.

Ilyenkor sokkal nagyobb szerepet kap az ember, aki - mint tudjuk - hibázásra hajlamos. Ezért, a biztosító berendezés használhatatlanságának idejére jelentős sebességkorlátozást, és több más, fokozott óvatossági intézkedéseket vezetünk be, mint például állomástávolságú közlekedést. Ennek utóbbinak lényege, hogy két állomás között a nyílt pályán csak egy vonat tartózkodhat, azaz a követő vonat csak akkor indulhat el, ha az előző vonat beért a következő állomásra, így kizárva az utoléréses baleset lehetőségét. Az állomástávolságú közlekedés önmagában is lecsökkenti egy vasútvonal kapacitását, sebességkorlátozással együtt pedig már jelentősen.

Mivel Kelenföld és Háros között kétvágányú a pálya, egyiken a vidékre, másikon a Budapest felé közlekedő vonatok haladhatnak. Elvileg szépen lassan csoroghattak volna a vonatok kifelé és befelé egyaránt, és akkor 10-20 perces késésekkel megúszható lett volna a nap. Csakhogy egy homokszem csúszott a gépezetbe. A 10:25-kor Szombathelyre indult gyorsvonat Kelenföldről kijárva nem a vidékre tartó "jobb" vágányra ment, hanem a Budapest felé tartó vonatok által használt "bal" vágányra. Hogy ez miért történt, az még vizsgálat tárgyát képezi.

Rögtön az állomás végénél, egy jobbos ívben, melyet jobb oldalról még szorosan mellette felépült zajvédőfal is beláthatatlanná tesz, haladt a vonat lassan kifelé, mikor vezetője meglátta vele szemben a Pécs felől érkező InterCity vonatot. A vonat pillanatokon belül megállt, így nem történt baj. Ha már a biztosítóberendezés nem működött, működött helyette a biztosítóberendezés meghibásodása miatti sebességkorlátozásból eredő biztonság. Ha nagyobb sebességgel járt volna ki a vonat Kelenföldről, akkor vélhetően lett volna némi koccanás, de a pályára békeidőben érvényes sebességkorlátozás betartása esetén az sem lett volna súlyos.

Tulajdonképpen ennyi történt. Bár elsőre kicsit nagyképűnek hangozhat a MÁV sajtóközleménye, mely azt állítja, hogy "A MÁV professzionális üzemirányításának és az alkalmazott biztonsági előírásoknak köszönhetően Európa egyik legbiztonságosabb vasúttársasága", de itt valóban jól működött a többszörös biztosítás, ami a magyar vasutat amellett, hogy biztonságossá teszi, egyúttal végtelenül lassúvá és zavarérzékennyé is.

Egyszóval, annak ellenére, hogy nagyon látványos a képeken az egymással farkasszemet néző két vonat, az eset nem volt igazán veszélyes, hála annak, hogy legalább a sebességkorlátozás be volt tartva, és a veszélyre gyorsan reagált a személyzet. 5 éve volt példa arra, hogy a mozdonyvezető - kicsit hasonló körülmények között - nem tartotta be a második biztonsági vonalat, ebből lett a monori erdői baleset.

A mai esetnél inkább az a tanulságos az, hogy mi történt azután, hogy a két vonat megállt egymással szemben. Látszólag könnyen megoldható lett volna, hogy az egyik vonat visszatol (visszatolat), és elindul a helyes vágányon, a másik pedig be tud járni Kelenföldre. Csakhogy egy ilyen tolatás nem egyszerű dolog, többek között azért sem, mert megzavarta volna annak vizsgálatát, hogy hogyan is került a vonat a helytelen vágányra. Ezt pedig fontos kivizsgálni, a hasonló izgalmi helyzetek elkerülése érdekében.

Az is egy jó kérdés, hogy mit tudtak az utasok a két vonatban. Nem sokkal 11 óra előtt történt az esemény, melyben az egyik vonat 20, a másik másfél óra késésben volt. Nyilván türelmetlenek voltak az utasok, és vártak volna némi információt arról, hogy mi történt, de még inkább arról, hogy mi fog. Amilyen "professzionális" a MÁV az üzemirányításban, olyan gyenge utastájékoztatásban. Hiába van a jegyvizsgálóknál okostelefon, még az ő tájékoztatásuk is nehézkesen megy, így az utasoké is.

Az IC utasainak egy része délre megunta a várakozást, alig 1 km-re Kelenföldtől (ahova 9 órára kellett volna megérkezniük), és - szabálytalan módon - leszállt a kavicságyra, és gurulós bőröndjével a kezében elindult a vágányokon Kelenföld felé. kelenföld gyalog2.jpg

Elsőként a 1. és 2. vágány közötti peront érték el, mert ez nyúlik legdélebbre, fel is másztak rá, csakhogy ez a peron jelenleg használaton kívüli, így nincs kijárata sem. Ezért a kavicságyon való gyaloglás után az utasoknak kerítésekkel is meg kellett küzdeniök.

A szombathelyi vonat utasai is már bő két órája vesztegeltek, mire melléjük ért az első olyan vonat, ami ugyanabba az irányba közlekedett, amerre ők indultak: ez éppen a 2 órával később indult szombathelyi vonat volt. Elvileg okos dolog lett volna megállni e vonattal a másik mellett, hogy az utasok átszállhassanak, de sajnos erre sem ad lehetőséget a professzionális üzemirányítás. Ez nyilván nagyon bosszantó: egy vonat foglya lenni.

És akik a peronon vártak, ők is nyilván dühösek voltak. A gépi hangosbemondás által folyamatosan ismételt 120 perces késéseken kívül semmi információt nem kaptak. A MÁV START is csak későn tette közzé a sajtóközleményét ez ügyben. Ha e téren gyors és korrekt lett volna a tájékoztatás, vélhetően nem lett volna országos hír sem a konfliktusból, mert az utasok megértőek akkor, ha elmagyarázzuk nekik, mi a baj, és mi miért történik. Ha nem, akkor hajlamosak - joggal - túlreagálni dolgokat.

100 komment

Címkék: baleset utastájékoztatás infrafejlesztés

A bejegyzés trackback címe:

https://realistavasutas.blog.hu/api/trackback/id/tr445514698

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2013.09.15. 11:52:29

Az eset egy munkagép általi véletlen kábelvágással kezdődött, mely egy felújítás alatt álló vasútvonalon szinte mindennapos, ...

Jobb ha tőlem tudod meg, a filozófusok szerint nincsenek véletlenek. Nem tudja a vasút, hol vannak a kábelei?!

2013.09.15. 11:54:42

egy homokszem csúszott a gépezetbe. A 10:25-kor Szombathelyre indult gyorsvonat Kelenföldről kijárva nem a vidékre tartó "jobb" vágányra ment, hanem a Budapest felé tartó vonatok által használt "bal" vágányra. Hogy ez miért történt, az még vizsgálat tárgyát képezi.

Nem homokszem. Valaki hülye volt.

2013.09.15. 12:00:55

vélhetően lett volna némi koccanás, de a pályára békeidőben érvényes sebességkorlátozás betartása esetén az sem lett volna súlyos.

Még szerencse, hogy te tudod. Persze lehettek volna hülye utasok, akik épp nem a székükbe kapaszkodva ülnek, hanem WC-re mászkálnak, vagy felállva valamit ki akarnak venni a fejük feletti tartón elhelyezett bőröndből, esetleg az ülések közt szaladgáló kisgyerekek is, de azért megnyugtató, hogy te tudod.

Realista Vasutas · http://realistavasutas.blog.hu/ 2013.09.15. 12:01:14

@little troll: Elsőre minden ilyen egyszerűnek tűnik, de a vizsgálat során sokminden ki szokott derülni. Várjuk meg.
A vasút "nagyjából" tudja hol vannak a kábelei, de a pályaépítéshez kapcsolódó, nem kifejezetten vasúti munkák, mint pl. a zajvédő fal építői, aki többnyire vasúttól távoli alvállalkozók, már nem feltétlenül.

Realista Vasutas · http://realistavasutas.blog.hu/ 2013.09.15. 12:03:28

@little troll: Ha továbbra is ilyen személyeskedő hangnemben írsz, repülni fogsz.

2013.09.15. 12:04:29

A MÁV professzionális üzemirányításának...

az egyik vonat 20, a másik másfél óra késésben volt.

Az a gyanúm, nem vagy tisztában azzal, hogy mi az, hogy professzionális. Szerintem ez inkább dilettáns.

szakáll 2013.09.15. 12:05:00

"A 10:25-kor Szombathelyre indult gyorsvonat Kelenföldről kijárva nem a vidékre tartó "jobb" vágányra ment, hanem a Budapest felé tartó vonatok által használt "bal" vágányra. Hogy ez miért történt, az még vizsgálat tárgyát képezi."

Volt itt még sok minden más is! Idézek egy másik cikkből:
"..a vizsgálat jelenlegi adatai alapján a következő történt:
4542 sz v. a megállj állású V6a jelzőt meghaladta, felvágta a 17-es váltót, szembe közlekedett Háros felé a bal vágányra az IC819 sz. vonattal.Az IC819 számú vonat hívójelzéssel járt ki. A két vonat kb 150 m-re megállt egymástól.
Később kiderült, ténylegesen a 19a váltó lett felvágva.
Az eseményt a KBSZ is vizsgálja.
14.04 perckor a VBO engedélye alapján az IC 819 számú vonat vágányútja feloldható, a 19a sz váltó helyreállítása megkezdhető.14.15-kor a 630-004psz gép a 4542 számú vonatot a szabad III. vg-ra visszahúzza.

2013.09.15. 12:06:19

Elvileg okos dolog lett volna megállni e vonattal a másik mellett, hogy az utasok átszállhassanak, de sajnos erre sem ad lehetőséget a professzionális üzemirányítás. Ez nyilván nagyon bosszantó: egy vonat foglya lenni.

DI-LET-TÁNS! Nem professzionális.

2013.09.15. 12:10:08

A gépi hangosbemondás által folyamatosan ismételt 120 perces késéseken kívül semmi információt nem kaptak.

Ennyi idő alatt már kaját is vizet is kapniuk kellett volna, főleg a 20 órát későknek, ha már nem tudták őket busszal elszállítani. Vagy a MÁV marháknak tekinti az utasokat?! Megjegyzem, még az állatok szállítása is szabályozva van, hogy hány óránként kell etetni-itatni őket.

2013.09.15. 12:13:42

z utasok megértőek akkor, ha elmagyarázzuk nekik, mi a baj, és mi miért történik. Ha nem, akkor hajlamosak - joggal - túlreagálni dolgokat.

Magyarázat: a MÁV egy amatőr és dilettáns banda, amely mellesleg semmilyen empátiával nem viseltetik a fogyasztói iránt.

2013.09.15. 12:14:32

A túlreagáláson már csak röhögni tudok.

2013.09.15. 12:15:30

@Realista Vasutas: Az alvállalkozókat tájékoztatni kellene.

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2013.09.15. 12:16:57

Utastájékoztatás > /dev/null a MÁV-nál (vagyis nincs, de ha lenne is, magasról leszarják). Pár éve valamelyik hókáoszban, mikor a Délibe/ből gyakorlatilag megbénult a forgalom, Kelenföldről még teljes nyugalommal, egy szó nélkül (és max 10 perc késéssel) továbbment a Flirt személy, majd leparkolt az alagút előtt, a Villányi úti hídon. És ott ált egy órát, zárt ajtókkal. Az egy dolog, hogy rám egy teljes család várt a Déliben, gyerekekkel, akinek nem tudtam mit mondani, hogy még öt percet kell várniuk a téli hidegben, vagy induljanak el haza, mert a vonaton alszok. De ne mondja nekem egy vonathuszár sem, hogy három perccel korábban, Kelenföldön senkinek sem volt fingja sem a helyzetről, és nem lett volna képes jelezni az utasoknak, hogy jobban járnak, ha leszállnak és BKV-val mennek tovább! Egyszerűen leszarják azt, hogy a vonaton az ún. utasok nem csak számok, hanem emberek.

Ja és persze a Flirt-ön nem nyitható az ajtó. Amikor be vagyok egy órája zárva a kurva vonatba, és premier plánban látom a 15 db 61-es villamost, amelyik ez alatt a Déli felé elcsörgött, akkor kibaszott ideges leszek, és leszarom, mennyire tilos nyílt pályán leszállni. Nyitható ajtajú kocsiból úgy leszálltam volna, mint a huzat, és lekommandóztam volna a kurva villamosmegállóhoz. Ha már az istenverte balfaszok a MÁV-nál képtelenek voltak fejben eljutni addig, hogy bemondják Kelenföldön, hogy aki nem akar felülni a szopórollerre (vagy inkább maradni rajta), az szálljon le ott. Ezek után ne csodálkozzanak azon, hogy ha három órán át lófaszt nem mondanak egy IC utasainak, akkor azok bozótharcossá vedlenek, és kommandózni kezdenek a pályán.

Realista Vasutas · http://realistavasutas.blog.hu/ 2013.09.15. 13:12:52

@lacalaca: Tulajdonképpen mi is ezt írtuk. Megfelelő utastájékoztatás esetén az utasok elfogadnák a zavarhelyzeteket.

Realista Vasutas · http://realistavasutas.blog.hu/ 2013.09.15. 13:14:58

@szakáll: "Később kiderült, ténylegesen a 19a váltó lett felvágva."

Ezért írtuk, hogy érdemes még várni azzal, hogy leírjuk mi történt, és hogy ki hol hibázott. Egy ilyen eseményhez általában többek hibázása kell.

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2013.09.15. 13:15:50

@Realista Vasutas: így van. Bárcsak lenne bármi előrelépés ezügyben, főleg, hogy mostanság ismét többet kell majd vonatoznom, és az IC-n tudok valamennyit dolgozni, főleg ha működik a wifi, ez a fő előnye az autókázáshoz képest.

Mária 2013.09.15. 14:17:17

A kríziskommunikáció egyik alapszabálya, hogy ne bagatelizáld a komoly problémát, mert hiteltelen lesz még az is, amit egyébként valósághűen adtál elő.

Ez a poszt bagatelizál.

csorsza 2013.09.15. 14:20:39

"egy homokszem csúszott a gépezetbe. A 10:25-kor Szombathelyre indult gyorsvonat Kelenföldről kijárva nem a vidékre tartó "jobb" vágányra ment, hanem a Budapest felé tartó vonatok által használt "bal" vágányra. Hogy ez miért történt, az még vizsgálat tárgyát képezi"

Apró homokszem, meg becsúszott, mi? Mi ez a szerecsenmosdatás??
Elbaszták, az a helyzet, olyan hülyék ültek a vasútnál aznap, hogy képtelenek voltak biztonságosan megoldani egy fővonali vészhelyzetet. Remélem, ma délelőtt mindegyik hülye elment a templomba, hálát adni a Jóistennek, h nem lett katasztrófa a hibájukból.
Meg kellett volna állítani azonnal a két vágány forgalmát, kivinni a bentlévő szerelvényeket a biztosítás nélküli szakaszról, majd kellő intézkedések után újraindítani a forgalmat. Ja, meg utastájékoztatni.
Ez sem okozott volna nagyobb késéseket, mint ami így történt. Csak, ez meghaladta a vasút (a Vasút) képességeit.

Astronomy Domine 2013.09.15. 14:22:31

" az eset nem volt igazán veszélyes, "

Sajnos szellemi fogyatékos vagy, fiam, gyönge vigasz, hogy a vasúthoz mintha direkt kiválogatnák az ilyeneket.

Ráadásul az utas a hülye, aki néhány óra múlva leszáll, mert egy kurva szót sem szólnak hozzá, hogy mi a fasz van.
Idióták.

Watchdog 2013.09.15. 14:25:41

Akkor itt most eggyel kevesebb hiba történt, mint amennyi az összeütközéshez kellet volna. Ezt lehet professzionalizmusnak tartani, én szerencsének nevezném. A rossz pályák miatti sebességkorlátozás pedig, mint biztonságot fokozó fedővédelem... hát ja, minek sietni, nem igaz? :-)

Realista Vasutas · http://realistavasutas.blog.hu/ 2013.09.15. 14:26:20

@Mária: A médiakommunikáció alapja pedig az, hogy szenzáció kell, és ehhez a bolhából elefántot kell kreálni.
A vasúton belül nagyon komolyan ki lesz vizsgálva az eset, de a nagyközönséget addig sem szabad feleslegesen "majdnem tömegkatasztrófával" riogatni. Ez nem bagatellizálás, hanem reális helyzetértékelés.

Realista Vasutas · http://realistavasutas.blog.hu/ 2013.09.15. 14:29:38

@Watchdog: A "professzionalizmust" mi csak idéztük :)
Nyilván, az élethez kell egy kis szerencse is. Itt most három dolognak egymás után kellett volna szerencsétlenül alakulnia ahhoz, hogy nagyobb baj legyen, de csak kettő alakult úgy. Ritka az, amikor minden balszerencsésen alakul.

Realista Vasutas · http://realistavasutas.blog.hu/ 2013.09.15. 14:32:12

@csorsza: "Meg kellett volna állítani azonnal a két vágány forgalmát"

Megtörtént. Ezzel az egész Dunántúl meg lett bénítva, de megtörtént.

"kivinni a bentlévő szerelvényeket a biztosítás nélküli szakaszról"

Nem lehet, amíg a vizsgálat tart. Ez közúton is így van.

"majd kellő intézkedések után újraindítani a forgalmat."

Megtörtént.

"Ja, meg utastájékoztatni."

Na, ez nem történt meg. Ezt kifogásoltuk leginkább mi is.

moTmeN 2013.09.15. 14:39:10

Meg szerencse, hogy a vonatok gyok kettovel haladhatnak csak, igy barmilyen balfekseget is kovetnek el az iranyitok, van mod a reagalasra. Vajon ha olyan palyak lennenek, ahol a tisztesseges 90-160km/h koruli sebesseggel haladhatnak a vonatok, eves szinten hany hasonlo 'porszem' okozna tomegkatasztrofat?

DarthVader 2013.09.15. 14:42:00

A foglalt vágány eleve foglalt. Az IC visszatolat az előző állomásra. Amint megérkezett, utánamegy a az állomáson is el tudja mondani, mit látott, nem? ) Aztán az utasok átszállhatnak másik vonatra, úgyis egy vágányon megy a forgalom a vizsgálatig. Ez kb fél óra. Csak, mint nálunk szokás, minden poszton inkompetens idióták ülnek.

"Elvileg okos dolog lett volna megállni e vonattal a másik mellett, hogy az utasok átszállhassanak, de sajnos erre sem ad lehetőséget a professzionális üzemirányítás"

Csakhogy professzionális üzemirányitás mellett nem fordulhat elő, hogy két vonat szembemenjen. Ergo nem professzionális az üzemirányitás, viszont nem professzionális üzemirányitás esetén megoldható, hogy egy vonat kihozza az utasokat. Van benne hiba? :)

DarthVader 2013.09.15. 14:43:54

@Realista Vasutas: mi a facér nem lehet kivinni az IC-t, amikor teljesen szabályosan közlekedett? tehetett volna mást? Megkapta az inditójelet, elindult. Ezen mi a vizsgálnivaló?

Realista Vasutas · http://realistavasutas.blog.hu/ 2013.09.15. 14:44:19

@moTmeN: Azért haladtak a vonatok "gyök kettővel", mert nem működött a biztosítóberendezés.
Ha működött volna, akkor jóval gyorsabban mehettek volna, de akkor nem is tudtak volna azonos vágányra kerülni.
Biztonságosabb dolog a vasút, mint amilyennek tűnik.

Realista Vasutas · http://realistavasutas.blog.hu/ 2013.09.15. 14:47:15

Az IC-nek nagyon sokat kellett volna visszatolatnia, mivel Háros messze volt már. A másik vonattal kevesebbet kellett tolatni, de azt nem lehetett addig megkezdeni, míg a vizsgálat ki nem deríti, hogy felvágta-e a váltót, vagy nem.

1000 HUF (törölt) 2013.09.15. 14:52:49

Nem értem ezt a "nem megközelíthetőt". Nézzünk már a térképre, mi nem közelíthető meg itt erre? S akkor egy komoly balesetnél hogy megy oda a mentés, az emelőgépek stb.? Helikopterrel?

euAgWzgmmtq7K 2013.09.15. 14:57:11

Hol van a listája Európa legbizonságosabb vasúttársaságainak? Ellenőrizném a MÁV állítását.
És mi az, hogy küzdeniök? küzdeniÜk, egy blog postban teljesen felesleges archaizálni.

OkoskaTo:rp 2013.09.15. 15:01:36

@1000 HUF: Jaja. Háros és Kelenföld is Budapesten, az ország fővárosán belül van. Ha ez a szakasz nem megközelíthető, akkor mit mondanak a valóban isten háta mögötti helyekről?
Igen, vannak zajvédő falak, amiktől nem tolathat oda sem a mentesítő busz, sem az ásványvizet hozó autó közvetlenül a sínekhez. De azért a falakon is vannak kijáratok időnként. (Ha nem lennének, akkor nyugodt szívvel képzeljük el, hogy leáll a közlekedés, majd az egyik vágányon kigyullad egy gázolajszállító szerelvény mozdonya. További szép álmokat!)

Realista Vasutas · http://realistavasutas.blog.hu/ 2013.09.15. 15:03:01

Ha a "bátrabb" utasok - igaz hogy "illegálisan", de - el tudták hagyni a vonatot, akkor a segítség is nyilván oda tudott volna menni a vonatokhoz. Végül is lakott területen történt az incidens, és a 4 vágányból a harmadikon álltak a vonatok, a negyediken ment a forgalom, a másik kettőn viszont aznap eleve nem volt vonatforgalom.

Mária 2013.09.15. 15:04:44

@Realista Vasutas:

" A médiakommunikáció alapja pedig az, hogy szenzáció kell, és ehhez a bolhából elefántot kell kreálni."

1. És akkor mi van? Kríziskomunikálni akarsz, vagy a médiát kritizálni? Mert ezzel a poszttal az első lenne a célod, de rosszul csinálod. Több kárt csinálsz vele, mint hasznot. És nem mentség rá, hogy mellesleg a bulvármédia teszi a dolgát.

2. Már a rendőrség is vizsgálódik: hvg.hu/itthon/20130915_Mar_a_rendorseg_is_vizsgalja_mi_tortenhet

euAgWzgmmtq7K 2013.09.15. 15:06:17

Egy vasúttársaság üzemirányítása mi más lenne, ha nem professzionális? Amatőr? Félprofi? :D

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2013.09.15. 15:06:24

Na, kijött az új nyilatkozat. Eszerint a vonatok megközelíthetetlen helyen álltak. Apró szépséghiba, hogy csak a víz/vízosztásig fejben eljutó vasutasok számára volt az, meg bármi szempontjából, ami közvetlenül az eleve szopóágra keült utasokat érintette volna. A baleseti kivizsgáló meg a rendőrök mehettek. Lehet, hogy ez így marha professzionális, de fikarcnyit sem empatikus vagy humánus.

euAgWzgmmtq7K 2013.09.15. 15:08:06

@Realista Vasutas: persze hogy oda tudtak volna menni. csak szart mindenki az egészre, aztán majd lesz valami. végülis nem halt meg senki, nem ütköztek össze a vonatok, az emberek majd megunják, hazamennek

Realista Vasutas · http://realistavasutas.blog.hu/ 2013.09.15. 15:08:35

@Mária: "Kríziskomunikálni akarsz, vagy a médiát kritizálni?"

Ott van az Ars poetica-nk jobbra fent:
"Annyi szamárság jelenik meg a vasútról, kell egy hely, ahol legalább mi, öreg rókák leírhatjuk, mi a valóság, szerintünk. Ha másra nem jó, legalább levezetjük a feszültséget."

Mária 2013.09.15. 15:11:19

@Realista Vasutas:

"de a nagyközönséget addig sem szabad feleslegesen "majdnem tömegkatasztrófával" riogatni"

Figyelj!

Fentebb írtad, hogy egymástól kb. 100 méterre állt meg a két szerelvény.

Ez azt jelenti, hogy szerelvényenként ÖTVEN (!) méter volt a tragédiáig. Ötven méter még személyautóval is lófütty, ha nem bírsz, vagy nem akarsz megállni.

Ez mitől nem katasztrófahelyzet?

Realista Vasutas · http://realistavasutas.blog.hu/ 2013.09.15. 15:11:45

@d.hardman: Igen, valahogy így történhetett... És amennyire alaposan ki lesz vizsgálva az incidens kialakulásának története, sajnos annyira kevés figyelem fog hárulni arra, amit Te is hiányolsz...

dontals 2013.09.15. 15:19:14

Szerintem meg nem kellene elbagatelizálni egy ilyen dolgot, hogy két vonat egymással szembekerült, függetlenül a kábelvágástól. Ráadásul ez egy frissen felújított szakasz, ergo egészen elképesztő, hogyan történhet ilyen. A MÁV üzemirányítását professzionálisnak nevezni valljuk be: nem kis túlzás. (Főleg annak ismeretében, hogy nem kis késéssel közlekedtek már alapból a vonatok, ha minden igaz)

Igazából sajnos azért is áll a máv olyan szinten amilyen, mert aki ilyeneket irogat, az komolyan is gondolja. Ezek szerint tehát ez a szint az elvárás.

Az IC-ken meg ha jól tudom van bemondási lehetőség, ahol könnyen lehetett volna tájékoztatni az utasokat, ehhez semmiféle extra dologra nem lett volna szükség, még a jegyellenőrnek sem kellett volna végigmennie minden kocsin, de gondolom fingja nem volt neki se az egészről, hogy mit tegyen. Tanulni kellene a mávnál, azt sose szégyen. Londoni metróban bemondják, ha 2 percet áll a szerelvény, itt meg sz.rnak az utasra, ha 3 órát ott kell rohadnia a vonaton. Gyalázat.

Realista Vasutas · http://realistavasutas.blog.hu/ 2013.09.15. 15:19:59

@Mária: Azért nincs szó katasztrófahelyzetről, mert nagyon kicsi volt a két vonat egymáshoz mért sebessége. Majd kiderül, hogy melyik pontosan mennyivel haladt (ha egyáltalán haladt), de az egyik állítólag állt, a másik maximum 40-nel ment, de inkább 15-tel.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.09.15. 15:20:07

azért gondolom rajtuk ülni izgalmas lehetett. :S

Realista Vasutas · http://realistavasutas.blog.hu/ 2013.09.15. 15:24:58

@dontals: Ez nem a frissen felújított szakasz, mert épp a másik két vágány lett felújítva.
A dolog nem független a kábelvágástól, mert a két vonat épp a kábelvágás miatt került egymással szembe. Ha az nincs, akkor nem kerülnek egymással szembe.
De, épp a kábelvágás miatt volt előírva számukra a jelentős sebességkorlátozás, és ezért nem történt baj.

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2013.09.15. 15:29:29

"A vízosztásról elmondták, hogy hiába vettek a munkatársak ásványvizet, amit szerettek volna a vonatra eljuttatni, a szerelvény megközelíthetetlen volt, így nem tudták azt átadni az utasoknak."

Ez a mondat valami gyönyörű. Egyszerre mutatja, mennyire hatékony az információ-áramlás és szabálykövetés/ismeret a MÁV rétegein belül, másrészt azt is, hogy az empátia, ténylegesen az utasokért tenni akarás és a professzionalitást betűre végrehajtás milyen viszonyban van egymással a cég(ek)en belül.

Továbbá, mi a rosseb tartott a rendőröknek két óráig, mire kiértek a helyszínre?...

1000 HUF (törölt) 2013.09.15. 15:44:02

@OkoskaTo:rp: Pontosan azért kérdezem, mert 100 méteren belül vagyok ezekhez a sínekhez! Végig ismerem mindkét oldalról a szakaszt és bárhogy vizslatom, baromira nincs megközelíthetetlen szakasz. Ez egyszerűen ordas hazugság, na. A zajvédő fal, amit meg már lassan egy éve építenek, de még mindig nincs kész, pl. a sporttelep felől két hete még csak az alapokat ásták, szóval a falat is felépítették, elég komoly gépek mentek oda mellé. Meg a pályát is. Ha ez itt megközelíthetetlen, akkor "Kőrösalsópusztán" mi van? Ahová csak földút megy? Ordas hazudozás folyik, na.

theus 2013.09.15. 15:54:43

@little troll: Minden kommented, minden szava igaz. Hét évig naponta vonatoztam, tudom milyenek a vasutasok.

mildi 2013.09.15. 15:59:39

www.vdszsz.hu/img/3919/Balesetvizsgalati_Utasitas.pdf
nu, ez alapján be lehet lőni, hogy mennyire volt súlyos

2013.09.15. 16:00:03

Azért nem ártana megvárni, amíg kiértékelik, hogy m is történt, de az egészen biztos, hogy egyáltalán nem bagatell dolog.
Egyelőre úgy fest, hogy a Szombathelyre menő gyors valamiért szabad jelzés vétele nélkül haladt ki a térközbe, miközben az IC vmaxszal közlekedd Kelenföld felé...
Hát ez alapján eléggé úgy fest, hogy csak a szerencsén múlt a dolog, hogy nem lett baj.
Ha tényleg 100 méterre álltak meg egymástül, akkor az nagyjából azt is jelentheti, hogy 3 másodpercen múlt, hogy nem koccantak össze, és 6-8másodpercen egy súlyos vasúti szerencsétlenség...

Kooppaany 2013.09.15. 16:01:34

Én is voltam olyan vonaton tavaly, amit "ottfelejtettek" a nyílt pályán nulla fokban világítás nélkül, mert a balesetvizsgáló 120 km-ről érkezett, hogy kijelentse, rendőrségi ügy a téma. Közben minden későbbi vonat elhúzott mellettünk, mi meg olyan későn értünk a Keletibe, hogy már csak éjszakai járatok voltak. Mivel az utas volt az utolsó, akivel foglalkoztak volna, elhatároztam, többet nem ülök fel MÁV-ra, és ezt azóta be is tartottam. Sőt, mindenkit lebeszélek a mo-i vasutazásról, és ha tehetem, csak azért viszek ingyen utasokat, hogy ne fizessenek annak a rohadt geci mávnak.

Realista Vasutas · http://realistavasutas.blog.hu/ 2013.09.15. 16:05:39

@Szzzz: Akkor megismételnénk, hogy a biztosítóberendezés meghibásodása miatt az IC számára a Vmax 15 km/h lehetett, tehát szó sincs egymással szemben száguldó vonatokról.
Ergo nem 6-8 másodpercen múlt a dolog, hanem ennek többszörösén.

Realista Vasutas · http://realistavasutas.blog.hu/ 2013.09.15. 16:07:12

@Szzzz: Valóban nem bagatell a dolog, de messze volt a tömegszerencsétlenségtől is.

profilo 2013.09.15. 16:07:29

"...az utastájékoztatás volt megint a leggyengébb láncszem..."

No fene!Pont azokat a szerencsétleneket nézted ki bűnbaknak?
:)

"A 10:25-kor Szombathelyre indult gyorsvonat Kelenföldről kijárva nem a vidékre tartó "jobb" vágányra ment, hanem a Budapest felé tartó vonatok által használt "bal" vágányra. Hogy ez miért történt, az még vizsgálat tárgyát képezi."

Váltófelvágás...bagatell...
Majd a vizsgálat...
Fájt volna most itt leírni,hogy tuti az emberi mulasztás?

"Az IC utasainak egy része délre megunta a várakozást, alig 1 km-re Kelenföldtől (ahova 9 órára kellett volna megérkezniük), és - szabálytalan módon - leszállt a kavicságyra, és gurulós bőröndjével a kezében elindult a vágányokon Kelenföld felé."

Azt már régóta tudjuk,hogy a MÁV tökéletes működését egy,csak egyetlen egy tényező,az utas akadályozza.Púp a hátatokon,kavics a cipőben.
Az természetesen fel sem merült senkiben a nagy pánik perceiben,hogy utasok,akiknek egyéb dolguk is volna,mintsem megvárják,hogy a magukat összeszart forgalomirányítók,forgalmi szolgálattevők és mozdonyvezetők a felelőskeresés és az egymásra mutogatás órái után végre tegyék azt ami a dolguk.
És ezek a szemét utasok "szabálytalanul" elindultak...
Hát persze,hogy elindultak!Mert még mindig állunk vazze!

Kár volt ezt a posztot megírnod!A Magyar Államvasutak állapota,a dolgozóinak hozzáállása ismert minden utas előtt.
Hogy biztonságosabb,mint például Indiában.Igen.
Még európai mércével mérve is az.Elismerem.
De ez az elvárható minimum,ha már a szolgáltatások és az értük fizetett magas ár messze jár az mérceként említett európaitól.

dontals 2013.09.15. 16:18:02

@Realista Vasutas: 15km/h az annyit jelent, hogy 24 mp alatt tesz meg 100 métert. A képek alapján 100 méter sem volt a 2 vonat között, de vegyük 100 méternek. 2 szembehaladó vonat 12, azaz TIZENKETTŐ másodperc múlva ütközött volna frontálisan 15 km/h sebességnél, ha nem fékeznek le. Ennyin múlt, 12 másodpercen (ha haladt mindkét vonat és csak 15 km/h-val... Ha esetleg a vezetők félrepillantanak, már katasztrófáról beszélnénk. Ezt próbálod bagatelizálni. Nem kellene.

Mensikov 2013.09.15. 16:18:56

Szerintem kérjétek meg Gréczy Zsoltot szóvivőnek, ha a DK nem jut be a parlamentbe.

szúnyog?? mert nem buddha 2013.09.15. 16:25:55

"Az IC utasainak egy része délre megunta a várakozást, alig 1 km-re Kelenföldtől (ahova 9 órára kellett volna megérkezniük), és - szabálytalan módon - leszállt a kavicságyra, és gurulós bőröndjével a kezében elindult a vágányokon Kelenföld felé"

Nem értem mi bajotok van, mivel szabálytalan közlekedni a kavicságyon ezért nem mentek oda a vízzel, kis rúgták volna biztos a fél csapatot ha valamelyiknek kificamodik a bokája. Munkahelyi baleset nem vicc :)
A vizet meg is kellene venni valakinek, de erre meg ugye kellene valami gazdaságis engedélye is + a beszerzés, meg is lett volna 2 nap alatt. :D

ComLo 2013.09.15. 16:31:28

Én tök megértem a szerző Ars poetica-ját, támogatom is, egyébként hasznos a blog.

DE!!!

Ezt picit sem szabad bagatelizálni. Itt tényleg métereken múlt a KATASZTRÓFA, lehet elemezni hogy kinek a hibájából, végig lehet futtatni a felelősség láncot, de NEM SZABD azt mondani, hogy nem történt tragédia, minek foglalkoznak vele. Ha két vonat gyök kettővel egymásnak csapódik, ráadásul szemből, ráadásul lakott területen, az SEMMIKÉPP nem lehet túlreagálni.

Legalábbis szerintem. Ezt nem maximális prioritással kezelni, pl az én szememben azt a látszatot keltheti (és most összeteszem a két kezem hogy csak keltheti), hogy ez bármikor megtörténhet, hovatovább ez egy mindennapos dolog.

EnTeO 2013.09.15. 16:36:52

Mezei utasként és a laikus vasutbarátot megközelítő hozzértési szintemmel mondom: pont a monorierdei, de néhány másik hazai vasúti baleset mutat rá legjobban arra, hogy nem egy alkalommal a vezérek hajlamosak azt a 15 km/h és egyéb sebességhatárokat túllépni. Itt nem tették meg - mázli mindenkinek. De éppen a korábbi esetek mutatják, hogy igenis olyan keményen kell venni az ügyet, mintha baleset történt volna súlyos kimenetellel, mert az, hogy egyszer betartottáka szabályokat, most nagyon jó - de oly' sokszor nem tartják be, és ott a baj! Sajnos, az a tény, hogy sokszor nem tartják be és bizony vannak sebességtúllépésből származó balesetek a vasúton is, arra vezetnek rá, hogy nem szabad elbagatellizálni ezt a történetet, hanem a szerző szándákaival ellentőtben komolyan kell venni. Nagyon komolyan!

Realista Vasutas · http://realistavasutas.blog.hu/ 2013.09.15. 16:38:03

@dontals: "Ha esetleg a vezetők félrepillantanak, már katasztrófáról beszélnénk"

Ha mind a két vezető egy fél percen át félrepillant, és összeütköznek, még akkor sem lett volna "katasztrófa", és ilyen kis sebességgel való ütközés esetén tán még utas sérülés sem. De biztosító berendezési hiba esetén nagyon nem szokás a félrepillantás. Bizonyos esetekben ilyenkor még a kalauzok is felülnek/tek a mozdonyra, hogy 4 szem figyelje a pályát.

Realista Vasutas · http://realistavasutas.blog.hu/ 2013.09.15. 16:42:48

Többen írjátok, hogy bagatellizáljuk a dolgot. Erről szó sincs. Nagyon részletesen ki lesz vizsgálva a dolog, és le lesz vonva a tanulság.
Az incidens egyáltalán nem bagatell.
De nem is tömegkatasztrófa, és még csak közel sem volt hozzá.
Mi csak ennyit szeretnénk megértetni.

A turai szembemenesztés egy sokkal komolyabb veszélyeztetés volt, mégsem lett belőle akkor ekkora hírverés.

www.okosnet.hu/hu/hirek/okosnet/2631-a_mav_zrt._kozlemenye.html

nomad · http://szkaresz.blog.hu/ 2013.09.15. 16:58:02

Egy modern baleseti helyszínelés ~ 15 perc lenne, vasúton a felső vezeték miatt kicsit több. Egy hozzáértő nyomná jelzőfestékkel a kiemeléseket, a másik meg filmezne, fényképezne - www.draganfly.com/ Közben már jönne a roncstakarító brigád. Gazdasági luxus 3-6 árára lezárni egy nagy forgalmú utat.

dontals 2013.09.15. 17:05:03

@Realista Vasutas: Ugye viccelsz, hogy egy frontális ütközésnél (még ha az kis sebességnél történik) ne történne személyi sérülés, mikor ha nekitolatnak a baknak, az is sérüléseket okoz?

2006-os eset: "Szobról érkezett a vonat reggel háromnegyed nyolckor a Nyugati pályaudvarra. Az utasok többsége már állt az ajtóknál, várták, hogy beérkezzen a szerelvény. Az előírások szerint a vonat vezetőjének méterekkel a bakok előtt meg kell állítania a járművet, a szobi járat vezetője azonban rosszul mérte fel a féktávolságot, így a vonat már nem tudott időben megállni. Körülbelül öt kilométeres sebességgel a záróbaknak ütközött. Az utasok közül többen elestek. Öt személy megsérült, ebből három könnyebb sérült van, kettő pedig súlyosabb sérült. Mind az öt személy a vonaton utazott."

Ez történt 5 km/h sebességnél. El lehet képzelni, ha mindez kanyarban történik frontálisan és a kocsik esetleg még fel is borulnak. Garantáltan mindenki megsérült volna, aki a 2 vonaton utazik.

Realista Vasutas · http://realistavasutas.blog.hu/ 2013.09.15. 17:13:27

@dontals: Ilyen kis sebességnél nem borulnak fel a kocsik, ívben sem. És nem álltak az utasok. És itt a mozdonyok voltak elől. És a frontális ütközés más, mint egy bak.
És azt írtuk, hogy "tán még utas sérülés sem". Szerencsétlen esetben nyilván 15 km/h sebességű ütközésnél is lehetnek sérültek.

2013.09.15. 17:19:39

@Realista Vasutas:

Ezt nem tudtam, illetve én nem így tudtam.

Azért is tűnt hihetőnek a vmax, mert attól még, hogy nem működik a térköz, és állomásközi közlekedésre állnak át, miért kellene, hogy 15-tel menjenek a vonatok?

superfrog 2013.09.15. 17:19:54

tényleg teljesen érdeklődve kérdezem, hogy mi a fenét tart egy vizsgálat órákig ott, ahol nem történ semmilyen sérülés (sem gépben, sem emberben) az eévb szalagok megvannak, a vallomásokat 15-25 perc felvenni, körbefilmezni ez idő ALATT lehet, méricskélni a gps-ek korában meg önmagában vicces.
értem hogy a vizsgálat mondjuk 1 hét vagy 2, de ott a 2 vonatra 30 percnél tovább nincs szükség. mi a fenét szerencsétlenkedik ez a sok szerencsétlen?

dontals 2013.09.15. 17:27:39

@Realista Vasutas: "a frontális ütközés más, mint egy bak." Így van, a frontális ütközés sokkal rosszabb, mivel itt hasonló ellenirányú erő is fellép. Tudod, fizika... Feltételezve a 2 vonat egyforma tömegét, olyan lett volna mindkét vonat, mintha 30km/h-val a betonfalba csapódik. Ha csak feltételezed ilyen esetben a személyi sérülést és véleményed szerint esetleg még személyi sérülés is előfordulhat ilyen esetben (de csak szerencsétlen esetben), akkor sajnálni tudlak. Azért biztos ami biztos, ne próbáld ki.

superfrog 2013.09.15. 17:31:03

@dontals: tévedésben élsz, úgyanaz lett volna, ha 15 km/h val falnak mennek, mintha 15-el frontálisan kapják el egymást. a sebesség nem adódik össze. de ez kb lényegtelen sztem

2013.09.15. 17:35:13

@dontals:

ez a maximum 15km/h azért van kitalálva, hogy egy jelentkező akadály előtt biztonságosan meg tudjon állni. A para az, hogy - eddigi tudomásom szerint - az IC nem 15-tel közlekedett, hanem elvileg írásbeli utasítás szerint vmax-szal, és már a vörös bejárati jelzőhöz fékezett, ezért más lassan ment, amikor kijött szembe a gyors, 15-tel. De majd utánakérdezek, hogy mi is történt pontosan..
Ez a verzió viszont nagyon ilyesztő, mert itt csak a szerencsés időzítésen múlik a dolog, hogy mondjuk nem állítottak (vagy nem tudtak állítani, mert addigra a gyors kiment a térközbe) az IC-nek bejáratot...

nevetkőzzcsakszopnifogsz! 2013.09.15. 17:38:56

@1000 HUF: sehogy, megvárják, amíg minden komposztálódik

dontals 2013.09.15. 17:40:36

@superfrog: hogy kettönk közül ki él tévedésben, arra nem reagálnék, de legalább butaságot ne beszélj

moTmeN 2013.09.15. 17:41:08

@Realista Vasutas:
"de a pályára békeidőben érvényes sebességkorlátozás betartása esetén az sem lett volna súlyos"
Errol beszelek a gyok kettonel. Hogy elobb-utobb kezdeni kell valamit azzal a vasutnak, hogy a szaz eves menetidohoz kepest minimalis az elteres. De - kerdem en - mi lesz akkor a biztonsaggal, ha ebben a lelassult tempoban is gondok vannak.
Hogy mirol beszelek?
Peldaul mifelenk (ez egy masik orszag) a fovaros kozepebol egy (nyilegyenes, autopalyas) kozuton 35 kilometerre levo telepulesre autoval 29 perc a menetido, mezei vonattal 23, ic-vel meg 18. Vagy egy 165 kilometerre levo varosba (ugyancsak vegig autopalya) autoval 1:45, ic-vel 1:17. Es nem alap a 20 perc keses.

BA2017 2013.09.15. 17:42:39

@Realista Vasutas: Ezért szoktak egy belső erőt csatolni az ilyen divatos alvállalkozóhoz (mert a túlárazás miatt van az alvállalkozásnak értelme). A belső erő meg ügyesen viszi a MÁV közműtérképét...ha meg nincs, akkor a MÁV büntetendő.

pipi és boci (törölt) 2013.09.15. 17:47:18

Olvasom a hsz.eket,és arra jutottam,hogy szánalmas utasoknak szánalmas vasút jár...ezt érdemlitek!Ebben az országban a politikához,focihoz,vasúthoz minden hülye ért.És ezt még hangoztatja is....utazatok ezentúl autóval,busszal,esetleg gyalog,akkor nem teszitek ki ennek magatokat.

superfrog 2013.09.15. 18:02:09

@dontals: erről volt kisérlet és ha minden igaz egy newton nevű embernek erről van fizikai törvénye, valamint filmre vett kisérlettel igazolták. szóval nem szajkózni kell a baromságodat, hanem simán utánnajárni. ez fizika. 1 végeredmény van.
persze lehet mindenki hülye, csak te vagy helikopter.........

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2013.09.15. 18:02:37

@superfrog: "a sebesség nem adódik össze."

Newton forog a sírjában.

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2013.09.15. 18:12:25

@superfrog: ...bár az is lehet, hogy igazad van. Mindkét vonat mozgási energiája a saját deformációjára fordítódik. Akkor ezt benéztem.

NemNick 2013.09.15. 18:12:37

@Realista Vasutas: Olvasgatom a kommenteket és hát...kitartás! Az van, hogy végre valaki - hozzáértő - szóba áll a népekkel, azok meg rajta töltik ki a mérgüket.
Ez errefelé természetesnek vehető.

Jópárszor átéltem már én is. Maradj olyan higgadt, mint most, próbálj meg korrekt lenni, és jobb lesz.
Lehet, évek múlva, de jobb lesz ez :)

JohnHenry 2013.09.15. 18:18:58

@Realista Vasutas: "És nem álltak az utasok" ezt te honnan tudod?

ostvan2 2013.09.15. 18:45:51

A tájékoztatásról: A MÁV minden, ismétlem MINDEN tájékoztatást egy kis magáncégnek adott ki. Elvileg a menetrendről és a jegyelővételről szóló információkkal kellene hogy ellássák az utazni vágyókat, de - mivel a MÁV semmilyen más módon nem érhető el telefonon, csak rajtuk keresztül - mindent nekik kellene tudni. A késések okát, mértékét (ha a vasutasok nem csapják le a magántelefonjukat, mert hivatalos vonalon még ez a cég sem kap elég infót), de azt is csak tőlük lehet kérdezni, ha elvesztette valaki a csomagját, esetleg a gyerekét. A MÁV teljes telefonrendszere el van zárva a külső hívások elől. Pl. ha valahol egy külső hiba miatt járhatatlan a vasút (rádőlt egy fa, vagy beszorult egy autó a sorompók közé), nincs kinek elmondani.
Szóval van még feladat kommunikációs vonalon.

sutyerák 2013.09.15. 19:45:32

Mi a helyzet az épp mostanában történő vizsgákon(ami egy nagy szívatás egyébként) elbukott és ideiglenesen munkából felfüggesztett szolgálattevők hiányát tekintve?

ugye semmi köze ennek az esetnek hozzá?-
-biztos,hogy Kelenföld és pl. Háros állomásokon az ottani körülményeket jól ismerők voltak szolgálatban?
-vagy máshonnan kirendeltek?

-mert ez az én sanda gyanúm.

bretman 2013.09.15. 19:57:22

A blogger ténybeli állításai alapvetően stimmelnek, a szemlélete viszont, szerintem, borzasztó.

Valóban nem történt katasztrófa és valóban azért nem, mert a vészhelyzetben egyszerre több biztonsági intézkedést vezettek be. Így EGY ember hibája nem okozhatott tragédiát. Általában a súlyos vonatkatasztrófák (mint a spanyol) több ember egyszerre elkövetett hibájából következnek be.

A szemlélet azonban azért borzasztó (és tragikus), mert legalább egy ember hibázott. Sőt, remélhetőleg több is. Azért mondom, hogy remélhetőleg több, mert a katasztrófa bekövetkeztétől EGY emberi hibára voltunk. Csak az kellett volna, hogy az egyik mozdonyvezető ne tartsa be a sebességkorlátozást és már nem tud megállni (a fényképek alapján én azt is kétségbe vonom, hogy volt ott száz méter a két vonat között). Márpedig jó volna azt hinni, hogy ilyen veszélyes üzemben, mint a vasút, két ember hibája (mondjuk egy váltókezelőé és egy mozdonyvezetőé) nem elég egy katasztrófához.

És még valami. A MÁV küldetése nem az, hogy élve eljuttassa az utasokat egyik állomásról a másikra, hanem az, hogy időben. Ha egy vonat utasai négy órát állnak a nyílt pályán, gyakorlatilag tájékoztatás nélkül (köztük olyanok, akik mondjuk repülőhöz mentek), az a XXI. században csöppet sem normális dolog, és ezt elég nehéz túlreagálni.

Különösen, ha figyelembe vesszük, hogy az utasok közül azok, akik nem hagyták ott "szabálytalanul" a szerelvényt, négy órán keresztül ültek egy üzemzavar közepén, és a MÁV nem volt képes kihozni őket onnan.

Én nem hiszem el, hogy ezt ne tudták volna megoldani (hiszen a mellette lévő vágányon közlekedtek a vonatok). Szerintem egyszerűen senkinek nem jutott eszébe, hogy nem normális, hogy az utasoknak meg kell várni a helyszínelés végét (miközben a rendőrök két óra (!) múlva értek egyáltalán oda). És ez megint szemléleti probléma, azé a szemléleté, ami az egész MÁV-ra jellemző, és amit valaki úgy jellemzett feljebb, hogy a vasút müködésében egyetlen zavaró tényező van: az utas.

efi 2013.09.15. 20:00:02

El nem tudom képzelni mi a rossebbet vizsgál a rendőrség, mint a vasúti szabályok nagy szakértője, 2 egymástól 100 m-re ácsorgó vonatnál, ahol számára kb semmi "látnivaló" nincs.
Továbbá: nem kéne annyira dicsőíteni ezt a rengeteg biztonsági szabályt. Ezeknek köszönhetően a legtöbb utasítás több száz oldal, hihetetlen mértékben kicizellált szabályokkal - kb minden új dolgot hozó baleset után beépítenek 2 új oldalnyit - ennek következtében az ott dolgozóknak egy fél szekrénnyi (de szó szerint) szabályt kéne fejből tudniuk és mp-ek alatt alkalmazniuk. Irreális elvárás. Nem is tudják.

Realista Vasutas · http://realistavasutas.blog.hu/ 2013.09.15. 20:50:30

@bretman: Nem hinném, hogy a szemléletünk borzasztó lenne. De ha igen, akkor a Tied is az, merthogy ugyanazt mondjuk. :)

Igen, egy valaki biztosan hibázott. Legyen ez itt a munkagép, ami elvágta a bizbert. Hibázott még valaki (de inkább valakik), akik hagyták, hogy elinduljon, és a rossz vágányra kerüljön a szombathelyi vonat. De mivel ezen túl nem történt hiba, nem volt baleset sem. Látványosak az egymással szemben álló vonatok, de ez nem volt baleset. Ennyi, amit állítunk.

Igen, egyetlen hibára voltunk a balesettől. Pontosabban, még egy hiba kellett volna hozzá, egy harmadik (de lehet, hogy negyedik, vagy ötödik, majd kiderül). De nem lett ez elkövetve.

Közben gondoljuk arra, hogy a közúton gyakran egyetlen hiba is elegendő a balesethez. És egyikből sem lesz hír.

De ettől függetlenül alaposan ki lesz vizsgálva az esemény, hogy még egyszer az "egy-hibára-a-balesettől" helyzetig se jussunk el.

Vonatos Flash játék · http://trainhelp.i-host.hu 2013.09.15. 21:01:53

Érdekes lehetett hogy áll a két vonat és az erdőből kijövő farkas szemét nézték... legalább is a cím alapján :D

R.-né Kerrigan Sára 2013.09.15. 21:11:17

@Realista Vasutas:

"Igen, egyetlen hibára voltunk a balesettől."

magyarul katasztrófaközeli helyzet volt. magyarul a posztod első fele a saját bevallásod szerint is nettó baromság.

"Közben gondoljuk arra, hogy a közúton gyakran egyetlen hiba is elegendő a balesethez."

közben gondolj arra, hogy közúton viszonylag ritkán halnának/sérülnének meg több százan egy balesetben.

hot-spot (törölt) 2013.09.15. 21:42:42

Itt már a majdnem is majdnem hír.

GonoszMostoha 2013.09.15. 22:01:56

A posztolót csukjuk be egy teli buszba, álljon ott Pusztacsöröge és Pusztabirkás között jónéhány órát, miközben vele szemben a saját sávjában elengedünk egy másik megrakott buszt. No, megáll még időben, no para. Nincs kaja, pia, infó sem.
Nincs leszállás, ha igen, mehet a pusztába amerre csak lát, gyalog.

A hírekben - hitelesen - megjelentetjük, hogy nem volt vészhelyzet, a két jármű megállt egymástól biztonságos távolságra, ki a fenét érdekel, miért egymással szemben? Hát azér', mert Pusztacsöröge előtt a kátyúzók elszakították a közlekedési lámpa vezetékét, a szembejövő busz emiatt nem tudta, merre kell mennie, áttért a menetirány szerinti szembesávba, ott meg ott ült a másik buszon a derék delikvens.

Eh..bagatell!

2013.09.15. 22:04:44

ilyenkor ki a felelős hmelyik váltó hogy áll?

GonoszMostoha 2013.09.15. 22:06:39

Ja, és a médiát teleprüszköljük, hogy "megközelíthetetlen volt a busz", ezért aki szomjan halt, hát, így járt, kedveseim.

Tuggyátok meg föleim, ma magyarhonban vannak még megközelíthetetlen helyek! Na, de mit mondanak erre a csúnya USA-ban, mondjuk a Sziklás-hegység kapcsán? Vagy a nevadai sivatag esetében? Egyenesen fehér terület a térképen mindkettő???

Na látod, posztoló, ezért jó, hogy nem lett nagyobb baj, mert ha ez egy megközelíthetetlen hely lett volna, az összes katasztrófa-elhárótónál (mentő, tűzoltó, remdőrség, stb.) lett volna futkosás, hogyan érjék el ezt a "megközelíthetetlen" helyet.

sanyix 2013.09.15. 22:16:24

@Mária: milyen tragédia? 2 db 15-el "száguldó" vonat aztán rohadt nagy tragédiát okozott volna... de ehhez az ütközéshez is direktben akarnia kellett volna a vezetőknek, mert: ha nem figyelnek, az éberségi megállítja a vonatot, ha elaludtak akkor is megállítja az éberségi...

ostvan2 2013.09.15. 22:35:20

Igen, a szemlélettel van a baj. Hogy a vizsgálat fontosabb, mint az utas. Mert az adott munkahelyi vezetők felelősségének tisztázása előbbrevaló, mint a MÁV alapvető feladata.
Egyszer nem ártana ezen is elgondolkozni.
Nyilván ez nem a blogíró feladata, ám neki is fel szabad vetni azt a gondolatot, hogy a döntéshozókat emlékeztesse erre.

Mérges 1234 2013.09.15. 23:09:42

4 éven keresztül ingáztam hetente Szentesről Budapestre.
Legalább 30 alkalommal 1 óránál többet késett vonat, és gyakorlatilag nem volt olyan, hogy menetrend szerint beért volna aa Nyugatiba.

A legszebb egy Januári program volt, amikor is az 9 körüli érkezés helyett fél kettőre ért be a vonat, persze úgy, hogy 4 órát állt a Nyugaittól 1 km-re, tájékoztatás természetes nem volt.

Átáltam a Budapest-Szeged IC-re Kiskunfélegyházai átszálással, ott meg rendszeresen az volt, hogyha az IC késett 10 percet, akkor a Zsuzsivonat nem várta be, inkább elment üresen. 2 óra szopó.

MEgfogadtam, hogha meglesz az első autóm, többé nem ülök vonatra.

Egyetlen egyszer szegtem meg a fogadalmam, akkor az egyik Zsuzsi vonat, megált, valami kettős domb nevő megállóhelyen Csongrád előtt, ahonnan nem tudod elindulni többé.

Szerintem, ezt a céget már nem lehet rendbe tenni, be kell szántani és csinálni egy újat.

bretman 2013.09.15. 23:38:27

@Realista Vasutas:

Nem akarlak nagyon baszogatni, mert nyilván nem voltál ott, nem te vagy a hibás (én meg nem ültem fenn a vonaton, így csak elképzelem, mennyire irgalmatlanul dühös lettem volna). De, amit hosszan írtam, azt

@ostvan2:

összefoglalta egy mondatban. "Hogy a vizsgálat fontosabb, mint az utas".

Azt írod, hogy "Elvileg okos dolog lett volna megállni e vonattal a másik mellett, hogy az utasok átszállhassanak, de sajnos erre sem ad lehetőséget a professzionális üzemirányítás.". Ezt egy menetrend szerint arra járó vonatra érted, így nem tudni, hogy a 'professzionális üzemirányítás' vajon lehetőséget adott volna-e egy mentesítő vonat indítására és az üzemzavar helyén megállítására, és az utasok átszállítására.

Ha nem, akkor ez azt jelenti, hogy a 'professzionális üzemirányítás' lehetőséget ad arra, hogy utasokat étlen-szomjan, szabadságukban akadályozva fogva tartson a MÁV órákra?

Ezt lehet, hogy túlzásnak tartod, de emlékeztetnélek, hogy te róttad meg az utasokat, hogy szabálytalanul hagyták el a vonatot és közelítették meg Kelenföldet.

Lehet, hogy RÉSZBEN ugyanarról beszélünk. De csak a kisebbik részben. Te ugyanis a tájékoztatás hiányát tartod a fő problémának. Én meg azt, hogy az utasokat órákra otthhagyták a nyílt pályán. Tehát, nem, nem az, hogy NEM MONDTÁK MEG, hogy miért nem viszik el őket, hanem, hogy NEM VITTÉK EL őket.

És rosszul gondolod: hiába magyaráztátok volna (el), mi történt, a harmadik órában a kocsiban ülve ezt már elég nehezen értettem volna meg. Különösen, ha azért fizetek IC-pótdíjat, mert időre megyek valahova.

Gribbin János 2013.09.15. 23:46:01

Csak azt nem tudom, hogy ez a máv mire alkalmas azon kívül, hogy az utasokat bosszantsa?

markog 2013.09.15. 23:55:52

@Realista Vasutas: A vonaton álltak emberek, nem is kevesen, ugyanis Érd-felsőtől minden állomáson és megállóhelyen megállt volna Fehérvárig a menetrendben meghirdetettől eltérően. Az utastájékoztatást viszont Én megvédeném (a szombathelyi gyorson ültem). A két kalauz többször végigment a vonaton, minden fülkénél elmondták miért állunk. Az, hogy ők se tudtak mit mondani arra, hogy mikor megyünk, amiatt meg szerintem senki se hibáztatható. Mondták, hogy jön a KBSZ, meg a rendőrök.
Valószínűleg tényleg nem volt veszélyhelyzet. Hívóval mentünk ki és szembe is azzal jött. De ténylegesen látni a két mozdonyt azért durva volt.
Azzal meg nem értek egyet, hogy nem lett volna hova mennyi. Mellettünk a két 30a, jelenleg csak próbavonattal és építési forgalommal terhelt vágányai voltak. Arra tényleg lehetett volna küldeni a jónépet. Mint ahogy pl én is megtettem.

Realista Vasutas · http://realistavasutas.blog.hu/ 2013.09.16. 00:01:49

@bretman: mint írtam, a "professzionális" csak idézet volt.
Az utasok leszállingózása a veszteglő vonatról teljesen érthető, és a "professzionalizmus" hibája az, hogy ez nem szervezetten zajlott.

Realista Vasutas · http://realistavasutas.blog.hu/ 2013.09.16. 00:07:01

@R.-né Kerrigan Sára: "egyetlen hibára voltunk a balesettől, magyarul katasztrófaközeli helyzet volt"

Nem. Egész nap azt próbálom megértetni, hogy nagyon messze voltunk a katasztrófától. Egy kis balesethez viszonylag közel, de a katasztrófától nagyon messze.

Rustart (törölt) 2013.09.16. 08:43:40

Tényleg nem lehetett megvalósítani azt, hogy a Déliből kirendelnek egy szerelvényvonatot, átszállítják az utasokat a szakasz teljes zárása mellett, és ez a vonat eljuttatja az utasokat Kelenföldre, és onnan tovább Keletibe de akár csak a Délibe? Máris a Budapestre tartók elérhették volna hamarabb a céljukat, reptér, állásinterjú, kórház stb. A Szombathely irányába tartók pedig Kelenföldön átszállhattak volna. A két érintett vonat az utasok további feltartása nélkül vesztegelhetett volna tovább a nyíltvonalon, amíg a vizsgálat folyik. Ez a megoldás gondolom túl rugalmas lett volna, túl kreatív, és nem eléggé "professzionális"?
Jelenleg a MÁV mindenféle következmény és kártérítés nélkül a "vonat fogságába" tarthatja az utasait, akár órákon keresztül. Ez szolgáltatás? Megjegyzem, a probléma nem azzal van hogy átvágják a kábelt, befagy a váltó, lehullik a felsővezeték, hanem ahogy az utasokat tájékoztatják vagy nem tájékoztatják, illetve ahogy biztosítják a továbbközlekedésüket, vagy ahogy nem ilyen és ehhez hasonló esetekben. Én csupán 2 évig ingáztam a 30a vonalon. A többi ingázónak kitartást, erőt és türelmet kívánok!
süti beállítások módosítása